سنسور Proximity sensor چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور Proximity sensor چیست و چه کاربردی دارد؟

در ادامه برخی لغات که بصورت خیلی خلاصه و کلی برایتان توضیح دادیم اکنون به اصطلاح دیگری میرسیم به نام Proximity sensor. این اصطلاح یکی از قابلیت های جانبی است که بر روی گوشی ها قرار میگیرد. اما سنسور Proximity sensor چیست و چه کاربردی دارد؟ که در ادامه مطلب سایت ویندوز فون پرو به این قضیه میپردازیم.

Proximity sensor سنسوری است که اشیا نزدیک به گوشی را بدون اینکه با گوشی تماس فیزیکی داشته باشند تشخیص میدهد. خب حالا که ما فهمیدیم این سنسور چیست عجیب میرسد که چنین سنسوری را در گوشی خود دیده باشیم؟ هر چند ممکن است خیلی از ما از وجود ان اگاه باشیم و اسم ان را ندانیم. اما جدای این بحث ها حال Proximity sensor چه فایده ای دارد؟

اگر دقت کرده باشید در بالا و جلوی گوشی (در عکس بالای صفحه با یک دایره سفید این سنسور در گوشی لومیا ۹۲۵ مشخص شده است) یک  سنسور کوچک و بسیار ریز در کنار دوربین جلو گوشی و یا بلندگوی جلو گوشی قرار دارد که با نور کمرنگ قرمز مشخص است. وقتی شما با گوشی صحبت میکنید لازم نیست صفحه گوشی شما روشن باشد، پس بهتر است که صفحه گوشی خاموش باشد تا باتری کمتری مصرف شود. کار این سنسور خیلی ساده است.

به محض اینکه شما گوشی را به صورتتان نزدیک میکنید تا با تلفن صحبت کنید، در واقع گوش خود را به گوشی میچسبانید و یا برخی با کمی فاصله با تلفن صحبت کنند، این سنسور فاصله نزدیک صورت شما را تشخیص میدهد و فعال میشود. حال فعال شدن این سنسو باعث میشود که صفحه گوشی خاموش شود. این قابلیت بالطبع باعث این قضیه میشود که باتری گوشی شما در هنگام صحبت کردن بسیار کمتر مصرف شود. پس Proximity sensor با خاموش کردن صفحه گوشی هنگامی که شما گوشیتان را بصورت خود نزدیک کرده اید و صحبت میکنید، باعث مصرف باتری بسیار کمتری میشود.

اما در ویندوز فون این سنسور قابلیت دیگر و در واقع کاربرد دیگری نیز دارد و ان در مورد ویژگی glance است. در این گزینه قسمتی داریم که میتوان گلنس را بر روی “مرور کلی” قرار داد. مرور کلی دقیقا زمانی فعال میشود که سنسور Proximity sensor فعال شود. مثلا وقتی گوشی را از جیب خود بیرون می اورید. چون شلوارتان که نزدیک سنسور بوده را با در اوردن گوشی از سنسور دور کردید سنسور فعال میشود و گلنس نمایش داده میشود. از این ویژگی که گوشی خود را از جیبتان در بیاورید تا گلنس نمایش داده شود میتوانید برای نشان دادن حرفه ای بودن خود به دیگران نیز استفاده کنید!

برای اینکه این سنسور را قشنگ ببینید و حس کنید میتوانید وقتی با کسی تماس گرفته اید انگشت خود را جلوی این سنسور بگیرید و بردارید تا واضح خاموش و روشن شدن صفحه گوشی و در واقع فعالیت سنسور را ببینید. البته در حالت قفل نیز اگر گلنس بر روی “مرور کلی” باشد با حرکت چندباره انگشت بر روی سنسور گلنس نمایش داده میشود.

خب این ویژگی یکی از ویژگی های خوبی است که گوشی ها میتوانند داشته باشند اما برخی گوشی های ارزان قیمت بدلیل اینکه قیمت کمی داشته باشند از این ویژگی کاربردی بی بهره می مانند.

3 نظرات
  1. بایان کاربر می گوید

    دوستان این سنسور ک در حین مکالمه باعث خاموش شدنه صحفه نمایش میشه، رو میخوام از کار بندازم
    چجوری میشه اینکارو کرد
    گوشیم سونی اکسپریا زد هستش
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      دوست عزیز این سایت تخصصی ویندوز فون هستش

  2. امیر کاربر می گوید

    این سنسور در گوشی لومیا از کار افتاده چطور میشه فعالش کرد؟

ارسال یک پاسخ

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept