بررسی تخصصی نوکیا لومیا ۷۳۰/۷۳۵

سال گذشته لومیا ۷۲۰ گوشی ضعیف مایکروسافت معرفی شد که فقط قدرتمند تر از برادر خودش یعنی لومیا ۶۲۰ بود همین! اما نه طوری که بخواهد با لومیا ۸۲۰ هم سطح باشد به حال از نظر بودجه خرید تلفن ارزانی به حساب می آمد. این نکته را بدانید که لومیا ۷۳۰ و لومیا ۷۳۵ هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت انها در تک سیم و دوسیم کارته بودن است که لومیا ۷۳۰ دوسیم کارته است.

اما در نمایشگاه IFA 2014 مایکروسافت از گوشی سلفی خود به نام لومیا ۷۳۵ رونمایی کرد (که می توانید خبر آن را در این لینک مشاهد کنید) گوشی با قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت و دوربین جلو ۶٫۷ مگاپیکسلی و عقبی ۵ مگاپیکسلی همراه بود که برای گرفتن عکس های سلفی طراحی شده است این گوشی با قیمت ۲۱۹ یورو (۲۷۹ دلار) عرضه شده است این گوشی بهترین انتخاب برای کسانی که عاشق گرفتن عکس های سلفی هستند عرضه شده است ولی آیا حرفی میان دیگر گوشی های ویندوز فونی دارد؟! با ویندومگ همراه باشید برای بررسی تخصصی نوکیا لومیا ۷۳۵ / ۷۳۰٫

نکات مثبت

  • کیفیت زیاد در عکس های سلفی
  • طراحی نرم و صاف و شارژ بی سیم
  • عملکرد سریع

نکات منفی

  • کیفیت کلی دوربین عقب می توانست بهتر از این باشد
  • حافظه کم ذخیره سازی به خاطر استفاده گوشی برای عکاسی
  • نداشتن کلید اختصاصی دوربین
  •  لومیا ۷۳۵ یک انتخاب آسان برای گوشی های هوشمند با بودجه مناسب است که به خوبی ساخته شده است و عکس های شما را به خوبی ثبت و به اشتراک می گذارد.

سخت افزار لومیا ۷۳۰

لومیا ۷۳۵ با طراحی مینیمالیستی، گرد پوسته پلاستیکی خودش شبیه به برادران خودش یعنی لومیا ۹۲۰ و ۱۰۲۰ است ولی کمی باریک تر و بلندتر که با صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی همراه است.

ابعاد ۱۳۴٫۷ در ۶۸٫۵ در ۸٫۹ میلی‌متر و با وزن ۱۳۴ گرم است به طور کلی ظرافت در تولید و ساخت گوشی بینظیر است.قاب پشتی قابل باز شدن است و زیر آن درگاه سیم کارت و میکرو اس و باتری قرار دارد اما تنها ایراد را می توان به لبه های تیز اشاره کرد که گاها کف دست را آزار می دهد رنگ مات نعناع به رنگ سبز چشم نواز و به دور از گرد و غبار و مقاوم در برابر لکه است رنگ نارنجی آن بسیار براق و زننده است اما رنگ های سیاه و سفید هم برای سلیقه هایی که رنگ های شاد را دوست ندارند وجود دارد.

در سمت راست در قسمت بالا  یک جک هدفون و یک پورت میکرو USB در پایین قرار دارد اما خبری از کلید اختصاصی برای دوربین نیست این برای یک گوشی که برای عکس های سلفی طراحی شده است یک عیب بزرگ محسوب می شود چون برای گرفتن عکس های سلفی زمان اهمیت زیادی دارد.

اما به پشت گوشی می رسیم درب پشتی لومیا ۷۳۵ را می توان باز کرد و باتری آن را مشاهده کرد لومیا ۷۳۵ به یک باتری ۲۲۲۰ میلی آمپر قابل تعویض مجهز است که برای کسانی که زیاد سفر میکنند یک گزینه عالی محسوب می شود که اگر شارژ گوشی تمام شد با استفاده از باتری یدکی یه کاره خود ادامه دهد همچنین می توانید از شارژ وایرلس آن استفاده کنید لومیا ۷۳۵ به یک کارت حافظه ۸ گیگابایتی مجهز است و این برای گوشی که برای گرفتن عکس سلفی طراحی شده است یک عیب محسوب می شود وکسانی که عاشق عکاسی هستند باید یک حافظه جداگانه برای این گوشی تهیه کنند وگرنه باید مجبور به پاک کردن عکس های قبلی خود شوند.

فراتر از این در پشت گوشی یک دوربین ۶٫۷ مگاپیکسلی با فلش و لنز زاویه باز مجهز است و میکروفون آن در زیر آن قرار دارد.

صفحه نمایش و صدا لومیا ۷۳۰

صفحه نمایش لومیا ۷۲۰  مجهز به صفحه نمایش ۴٫۳ اینچ با رزولوشن WVGA با وضوح ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل  و صفحه نمایش ال سی دی بود که بسیار مایوس کننده بود اما لومیا ۷۳۵ مجهز به صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی یا وضوح ۱۲۸۰ در ۷۲۰ و صفحه نمایش AMOLED مجهز است که رنگ ها را باکیفیت شفاف و واضح نشان می دهد و عمق زاویه دید را در آن تضمین می کند هم چنین مشکل زیادی در استفاده در فضای باز و  شدید آفتابی ایجاد نخواهد کرد.

این بدان معنا نیست که صفحه نمایش لومیا ۷۳۵ بدون عیب و نقص نیست اما در برابر گوشی های رده بالای بازار همچون آی فون ۶ و یا اچ تی سی که با وضوح بالای ۱۰۸۰p هستند می توان در سطح آنها بایستد اما نه با وضوح کامل آنها دلیل آن قیمت پایین این گوشی است.

حساسیت صفحه نمایش لومیا ۷۳۵ بسیار بالاست که می توانید با دستکش نیز با آن کار کنید و همچنین می توانید با دوبار ضربه زدن به صفحه نمایش گوشی را بیدار کنید .

صدا در لومیا ۷۳۰ تقریبا چشمگیر نیست. بلندگوی عقب با صدای بلند است، اما عملا هیچ باسی وجود ندارد. شما قطعا باید در هدفون لذت گوش دادن  آهنگ های خود را ببرید . همچنین اگه آن را روی میز بگذارید کاملا صدای گوشی خفه می شود مانند گوشی های لومیا ۹۲۰ و یا ۱۰۲۰ مگر اینکه انرا برعکس روی میز بگذارید!

شما می توانید در این لینک مشخصات کامل لومیا ۷۳۵ را ببینید

نرم افزار لومیا ۷۳۰

سیستم عامل ویندوزفون دیگر نیاز به معرفی ندارد آخرین آپدیت آن که جدیدا عرضه شده است موسوم به آپدیت دنیم است که شما می توانید ویژگی های این آپدیت را در این لینک مشاهده کنید. فرق لومیا ۷۲۰ با لومیا ۷۳۵ در داشتن جدیدترین ورژن ویندوزفون است. لومیا ۷۳۵ به آخرین سیستم عامل ویندوز فون مجهز است (ویندوز فون ۸٫۱)که به خوبی در آن کار می کند قابلیت های  ویندوز فون ۸٫۱ نسبت به ویندوز فون ۸ که مجهز به دستیار صوتی کورتانا و اکشن سنتر و صفحه کلید با قابلیت تایپ متنی بدون برداشتن دست و کاشی های زنده و … برتری آن را نسبت به لومیا ۷۲۰ باز نشان میدهد .

نقاط قوت و ضعف ویندوز فون این روزها معلوم هست رابط کاربری زیبا با کاشی های زنده و بدون لمس کردن اطلاعاتی را از خود به ما میدهد . باز هم به این موضوع اشاره شده است در مورد فروشگاه ویندوزفون که تعداد و کیفیت برنامه ها هنوز مانند دیگر پلتفرم های آندروید یا اپل نشده است حتی با اضافه شدن برنامه های جدیدی مانند اینستاگرام و vine فعلا به آن جایگاهی که باید برسد ویندوزفون نرسیده است. اما شما مشکلی در مورد نرم افزار نخواهید داشت .

دوربین لومیا ۷۳۰

می رسیم به دوربین لومیا ۷۳۵ ! لومیا ۷۳۵ مجهز به دوربین  جلوی ۵ مگاپیکسلی با  دیافراگم F/2.4 و لنز زاویه باز و نسبتا روشن که شما را در گرفتن عکس های سلفی راضی خواهد کرد دوربین جلو مجهز به تعداد زیادی فیلتر و تنظیم های خاص صورت است اما شما قبل از گرفتن عکس کمی خودتان صورتتان را تنظیم کنید که عکس به بهترین نحو گرفته شود  و دوربین پشتی ۶٫۷ مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 است که هردو دوربین بالاتر از لومیا ۷۲۰ است.

در عکس های با تن کمی آبی عکس به صورت گاها مات در می آید و این برای تصاویر آسمان در طول روز کمی مناسب نیست و شما گاها برای گرفتن یک عکس چند ثانیه باید صبر کنید که زیاد خوشایند نیست که جلوی گرفتن عکس های پی در پی را می گیرد.

دوربین عقب ! شما با برخورد با سنسور لومیا ۷۲۰ با لنز  F / 1.9 و ۶٫۷ مگاپیکسلی می بینید زیاد در این یک سال تغییر نکرده است اما این خوب است چون با همان محدوده قیمت کیفیت دوربین کاملا عوض شده است به گونه ای که تصاویر با وضوح بالا و نور خوب از خود ثبت می کند.

مانند دیگر گوشی های لومیا تعادل رنگ گاها بهم می ریزد و جزئیات برجسته یا سایه می شود . مایکروسافت تا حدی این کاستی را از طریق برنامه عالی نوکیا برطرف کرده است نرم افزار نه تنها به شما کنترل عناصری مانند تمرکز ،حساسیت و تعادل رنگ سفید را می دهد بلکه تعییرات کوچک در عکس را نیز با جزئیات برای شما ثبت می کند.

ضبط ویدئو در دوربین های لومیا ۷۳۵ به صورت ۱۰۸۰P و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه صورت می گیرد و ظبط صدا به صورت استریو انحام می پذیرد.

عملکرد و عمر باتری لومیا ۷۳۰

اندازه گیری سرعت لومیا ۷۳۵ بسیار سخت است با وجود دارا بودن یک پردازنده ۱٫۲ گیگاهرتزی با چهارهسته از نوع اسنپ‌دراگون ۴۰۰ و ۱ گیگابایت رم بالاتر از پردازشگر دو هسته ای و رم ۵۱۲ لومیا ۷۲۰ قرار می دهد. شاید بتوان تنها برتری این گوشی نسبت به لومیا ۶۳۰ را همین رم بالاتر خواند!

اگر چه این گوشی را از لحاظ قدرت نمیتوان همانند پرسرعت ترین گوشی های ویندوز فونی همچون htc one for windows یا لومیا ۹۳۰ دانست. اما بر اساس اماری که گرفته شده این گوشی در مرور اینترنت گوشی moto g را شکست داده و نشان میدهد مایکروسافت علاوه بر نرم افزار میتواند عملکرد های اضافی نیز بیاورد.

شاید بتوان گفت سرعت گوشی در ویندوز فون بخوبی نتواند معیار عملکرد باشد. چون اگر برای شما مهم است برنامه ها سریع باز شوند و یا اینکه سرعت حرکت بین چندبرنامه مختلف سریع باشد، کار با گوشی روان و سریع باشد، شما میتوانید این را در همه گوشی های ویندوز فونی مشاهده کنید و تفاوت عملکرد انچنان قابل توجه نیست. ولی معیار برتری را اگر بر روی دوربین و باتری و… قرار دهید بنظر مقایسه بهتری داشته اید.

خب اما باتری لومیا ۷۳۰ چه ظرفیتی دارد؟ خب ظرفیت باتری این گوشی ۲,۲۲۰ میل اپمر بر ساعت است که میتواند شما را راضی کند. شما اگر فیلم HD خودتان را ببینید و با فیسبوک کار کنید و البته که ایمیل هم بفرستید میتوانید حدود ۹٫۵ ساعت با باتری ان کار کنید و این زمان خوبی بنظر میرسد. بقیه ساعات و ظرفیت باتری را نیز میتوانید در عکس بالا مشاهده کنید که در سایت معتبر GSM محاسبه شده است.

جمع بندی نهایی

اگر شما دنبال یک گوشی میان رده میگردید، لومیا ۷۳۰ بیشتر از یک گوشی صرفا سلفی است. گوشی که امکانات میان رده خود را دارد. البته اگر از لحاظ پولی مشکلی ندارید توصیه میکنیم گوشی های بالا رده ویندوز فون همچون ۸۳۰ یا ۹۳۰ را خریداری کنید. این گوشی میان رده است پس منتظر چیز اعجاب اوری نباشید از سخت افزار. جایگزین خوبی برای گوشی لومیا ۷۲۰ است و اگه صفحه نمایش و دوربین برای شما اهمیتی ندارد و ظاهر گوشی نیز نظر شما را جلب نکرده حتی میتوانید به لومیا ۶۳۰ و ۶۳۵ نیز فکر کنید ولی سخت افزار لومیا ۷۳۰ امکانات بهتر و بروز تری را داراست. اگر دنبال گوشی میان رده هستید و از ظاهر این گوشی نیز خوشتان امده، لومیا ۷۳۰ گزینه خوبی برای شماست.

20 نظرات
  1. حسین کاربر می گوید

    سلام
    این گوشی لومیا ۷۳۵ ساخت کجاست..؟مرسی

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      منظورتون شرکته؟
      ساخت مشترک مایکروسافت و نوکیا
      البته نوکیا الان کامل برای مایکروسافته پس مایکروسافت
      اگرم منظورتون کشوره
      کشورش چون مایکروسافته پس امریکاییه, ولی شرکت نوکیا توی فنلانده

    2. barzan کاربر می گوید

      دوست گرامی تا به این مدت تمامی گوشی های لومیا منتاژ چین بوده اما با کیفیت اصلی
      ولی رام اون ها با هم فرق داره که البته تفاوت رام اونقد نیست که بر روی خرید تاثیر بزاره. تفاوتشون در نحوه زمانبندی دریافت آبدیت هاس مگه نه همه اون ها دارای کیفیت اصلی و معقول هستن

  2. فاطمه کاربر می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من تازه لومیا ۷۳۵ رو خریداری کردم و اولین تجربه ویندوز فون منه
    و یکی از ویژگی هاش بر اساس برسی هایی که قبل از خرید انجام دادم
    قابلیت ضبط صداست که من هنوز نتونستم استفاده کنم
    آیا باید از همون برنامه های vice recorder استفاده کرد(دانلود کرد)؟ یا خیر این گوشی بدون استفاده از این برنامه قابلیت ضبط صدا داره؟

  3. مهدی جهانگیری کاربر می گوید

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون .
    من خودم قصد خریدن ویندوزفون دارم … اما بین گوشی های لومیا ۸۲۰ و ۷۳۰ واقعا دودل موندم
    خود شما بین این دوتا کدومو انتخاب می کردید ؟

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      سلام
      بین این دوتا مسلما ۷۳۰ رو انتخاب کنید
      ۸۲۰ خیلی قدیمیه

    2. barzan کاربر می گوید

      سلام اگه میتونید قطعا ۷۳۰ بهتر از ۸۲۰ هستش البته ۸۲۰ هم کم چیزی نیست ولی خب هرکدوم دلایل خودشونو دارن
      اما به نظر شخص خودم ۷۳۵ بگیرید بهتره از ۷۳۰

      1. سهیل کاربر می گوید

        این برای من سوال مهمیه. مزیت ۷۳۵ با اینکه تک سیمه بر ۷۳۰ چیه که از اون گرونتره؟ ممنون میشم اگر جواب بدید.

        1. امیر کاربر می گوید

          سلام . پشتیبانی لومیا ۷۳۵ از اینترنت ۴G و شارژر بی سیم

  4. میلاد کاربر می گوید

    با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدتون
    شما برای خرید گوشی، لومیا ۷۳۵رو پشنهاد میکنین یا ۹۲۰؟ لطفا اگه دلیلشم ذکر کنین ممنون میشم
    (بدون در نظر گرفتن قدیمی یا جدید بودنشون).

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      لومیا ۷۳۵ صفحه نمایش غنی تری داره, باتریش ۲۰۰ میلی امپر بیشتره, پردازنده اش جدیدتره
      عوضش دوربین عقبش کمتره, قدرت پردازنده اش هم کمی کمتره
      لومیا ۹۲۰ خیلی بزرگ و سنگینه, داغ شدن توش وجود داره
      لومیا ۷۳۵ بهتره

    2. barzan کاربر می گوید

      سلام بستگی به این داره که شما چه انتظاراتی از گوشیتون داشته باشید، ۹۲۰ پردازنده cpu قوی تری داره وgpu پردازنده گرافیکی بسیار قویتری داره و همچنین از دوربین اصلی قویتری برخورداره همراه با تکنولوژی پیورویو . و درمورد دوستمون که گفتن کیفیت صفحه ۷۳۵ بهتره در کمال احترام باید بگم که در صفحه نمایش ۹۲۰ از کیفیت بهتری برخوردار هست نسبت به ۷۳۵ . و دارای اندازه ۴٫۵ اینچی هست با وزن ۱۸۵ گرم، درسته که یکم سنگینه اما بخاطر اندازش و نحوه طراحیش اذیت نمیکنه
      خلاصه مشخصات سرعت پردازش
      cpu و با سرعت ۱٫۵ گیگاهرتز و gpu مدل Adreno 225

      و ۷۳۵ همونطور که دوستمون اشاره کردن دارای پردازنده جدیدتر هست و همچنین باتری اون بازدهی بهتری نصبت به لومیا ۹۲۰ داره و دارای اندازه ۴٫۷ اینچی هست با وزن ۱۳۴ گرم که یک امتیاز خوب به حساب میاد. دوربین جلوی ۷۳۵ هم که دیگه خودتون میدونید و نیازی به توضیح نداره و واقعا کیفیت عالی داره و میتونه عکس های صلفی زیبایی رو برای شما ثبت کنه . درسته که ۷۳۵ از لحاظ سخت افزاری کمی از ۹۲۰ پایین تر هستش اما رابط کاربری روانی رو باهاش تجربه میکنید و در اجرای دستورات خوب عمل میکنه و کم نمیاره
      cpu با سرعت ۱٫۲ گیگاهرتز و gpu مدل Adreno 305

      در کل هردو گوشی خوب در حد معقولی هستن و عملکرد خوبی رو از خودشون نشون میدن و این سلیقه شما و انتظاراتی که از گوشیتون دارید و همچنین بودجه ای که مورد نظرتونه هست که انتخاب شما رو مشخص میکنه
      ببخشید زیاد حرف زدم امیدوارم مفید واقع بشه

  5. مهدی سعیدی کاربر می گوید

    سلام جناب اکبری
    از کجا میتونم لوازم جانبی مثل قاب و… برای لومیا ۷۳۰ پیدا کنم . کرج هستم

  6. محمد کاربر می گوید

    درود برشما : لومیا ۷۳۵ قاعدتأ (بجهت شارژ وایرلس و فورجی و ژیروسکوپ) باید از ۷۳۰ گرانتر باشه ولی اینطور نیست … آیا این درسته که میگن مدل تک سیمکارت آنتن دهی قوی تری داره یا تفاوتی نداره ؟ قصد خرید ۷۳۵ را دارم لطفا راهنمایی کنید … ضمنأ کیس دوم انتخابم ۶۴۰ ایکس ال که بدلیل بزرگ بودن و اینکه دوربین عملکردش (البته بطور نسبی) مثل ۷۳۵ نیست ، پیشنهادتون چیه شما ؟… بسیار قدردانم از پاسخ دهی جامع تان .

    1. حمید یافتیان کاربر می گوید

      با سلام و عرض معذرت بابت تاخیر در ارسال پاسخ. همانطور که میدونید سایت تغییرات بسیاری کرده و این تغییرات باعث به وجود امدن این تاخیر شد.
      در مورد سوال اولتون؛ گوشی های مایکروسافت، در عرضه گوشی های دو سیم کارت عملکرد خوبی داشته و میتوان گفت که مشکلات خیلی کمی در آنتن دهی داشتند. گوشی هایی مثل ۵۳۵، ۵۴۰ و ۶۴۰ در نسخه دو سیم کارت عمکلرد خوبی داشتن. این نتیجه بر اساس بازخورد کاربر ها در سایت مایکروسافت به دست آمده است.
      هر کدام از این دو نوع گوشی (۷۳۵ و ۶۴۰XL) در زمینه هایی بهتر از یکدیگر هستند و اینکه بخوایم بگیم کدوم بهتره واقعا کار سختیه. پیشنهاد من اینه شما انتظارات خودتوت رو از گوشی لیست کنید و اولویت بندی کنید. بعد تصمیم بگیرید که کدام گوشی میتونه انتظارات شما رو برآورده کنه.

  7. mysterious کاربر می گوید

    با سلام.من مشکلی پیدا کردم با گوشی که عکس های photos را نشان نمیده یا اشتباه نمایش میده..و عکس های گرفته شده پس از چند وقت ناپدید میشن..گفتن مشکل از مموری کارت است..شما نظری دارید که مشکل چیه ؟ و کارت حافظه مناسب برای این گوشی چی هست ؟
    ممنونم ازتون

    1. حمید یافتیان کاربر می گوید

      با سلام
      اولین علت این اتفاق میتونه از رم باشه. اول از همه یکبار رمت گوشی رو فرمت کنید. (البته قبلش یادتون نره که Backup بگیرید از اطلاعاتتون). اگه درست نشد و براتون مقدور بود رم گوشی رو عوض کنید. بهتره از رم های با کلاس ۱۰ استفاده کنید و اگه از کلاس ۱۰ Ultra استفاده کنید که چه بهتر. از رم هایی که تو بازار هستن، میتونید از برند های توشیبا و فیلیپس استفاده کنید و یک برند جدید هم وارد بازار شده به اسم وایکینگ که این رم هم کیفیت خوبی داره.
      اگر با تعویض رم مشکل حل نشد، باید گوشی رو ریست کنید و بعد از ریست اولین کاری که میکنید، به روز رسانی سیستم عامل گوشی رو انجام بدید. این روش، به احتمال زیاد مشکلتون رو حل میکنه. فقط یادتون باشه که قبل از ریست کردن از اطلاعاتتون Backup تهیه کنید!

  8. نوری کاربر می گوید

    سلام
    میشه در مورد تفاوت ۷۳۰ و ۷۳۵ در زمینه حسگرها توضیح بدین. و علت اینکه فروشگاه های آنلاین اینقدر اختلاف قیمت دارن چیه؟ همگی هم ادعا میکنن گوشی های اورجینال میدن!!!!!!

  9. علی کاربر می گوید

    سلام من یه گوشی لومیا ۷۳۵دارم کیفیت دوربین اصلیش هر کاری میکنم ۵ مگا پیکسله آیا گوشیم تقلبیه یا برنامه خاصی باید برای عکس گرفتن دانلود کنم یا تنضیمات خاصی داره.توی تنضیمات خودش دو سایز عکس داره که بیشتر از ۵ مگا پیکسل نداره.مارکش هم نوکیاست نه مایکروسافت ساخت چینه

ارسال یک پاسخ

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept