بررسی تخصصی نوکیا لومیا ۱۵۲۰ Nokia Lumia

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 1520

آخرین لومیای‌ نوکیا دارای یک نمایشگر ۶ اینچی ۱۰۸۰P بزرگ و یک پردازنده چهار‌هسته ای است که این فبلت را به قدرتمندترین تلفن ویندوزفونی تا به امروز‌ ‌‌تبدیل می‌نماید.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۳، گزارش‌هایی منتشر‌ شد مبنی بر‌این که سیستم عامل ویندوزفون ۸، در‌ همان سال از نمایشگرهای بزرگ و با رزولوشن بالا نیز پشتیبانی خواهد نمود. سیستم عامل اندروید مدت زمان زیادی است که این نوع پشتیبانی را دارا می‌باشد و موفقیت‌های سامسونگ با گلکسی نوت خود نشان می‌ دهد که کاربران تمایل به نمایشگرهای بزرگ دارند. سرانجام در روز جمعه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳، نوکیا تیر خلاص را با معرفی اولین گوشی ویندوزفونی ۱۰۸۰P شلیک کردد: لومیا ۱۵۲۰!

این گوشی یک تلفن بزرگ با نمایشگر ۶ اینچی است و از چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۸۰۰ کمپانی کوالکام بهره می‌برد. سوالاتی پیش می‌آید که آیا این فبلت برای یک کاربر با استفاده متوسط، بیش از‌ حد‌ سنگین‌است؟ یا چه قدر این گوشی مناسب است و شاید مهم‌ تر از آن، مناسب چه کسی طراحی شده‌است؟

برای مشاهده مشخصات این گوشی و یک نگاه کوتاه به آن اینجا کلیک کنید.

نکات مثبت
– نمایشگر HD برجسته و ممتاز در طراحی آشنای‌ لومیا.
– دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با تکنولوژی PureView که آن را به شدت برای گیمرها، علاقمندان به تماشای‌ فیلم، عکاسان و تمام‌ افرادی که نیاز به انجام دادن کاری با آن دارند، جذاب می‌سازد.
– پردازنده چهارهسته ای ۲٫۲ گیگاهرتز که دستگاه را به سرعت‌ های جدید هدایت می‌کند.

نکات منفی
– نبود قلم و امکان ایجاد مشکل برای برخی از‌ افراد که نمایشگر ۶ اینچی برایشان بیش از‌ حد بزرگ‌است.

نتیجه
لومیا ۱۵۲۰ یکی دیگر‌‌ از گوشی های ویندوزفونی ممتاز از طرف نوکیا است، که ممکن‌است آخرین گوشی با نام نوکیا باشد. این گوشی یک ویندوزفون قدرتمندتر و بزرگتر‌ است که فناوری “cutting edge” یا‌ همان فناوری دانش محور را ارایه می‌دهد، از جمله یک پردازنده چهارهسته ای، نمایشگر ۶ اینچی ۱۰۸۰P، رم ۲ گیگابایت و یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی PureView عالی. با اینکه این فبلت، دارای مخاطبان متنوعی‌ است، اما در نهایت تجربه یک فبلت خوب و نیرومند را‌ به طرفداران ویندوزفون یا آنهایی که به تازگی به این جمع پیوسته‌ اند، ارایه می‌دهد.

مشخصات
– نمایشگر ۶ اینچی full HD 1080P IPS LCD، تکنولوژی ClearBlack، خوانایی صفحه نمایش در زیر نور خورشید، تاچ فوق العاده حساس، محافظ ‌صفحه نمایش گوریلا گلس ۲
– تراکم پیکسلی ۳۶۸ پیکسل در‌هر‌اینچ (ppi)
– چیپست اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام با پردازنده چهارهسته ای ۲٫۲ گیگاهرتز
– رم ۲ گیگابایت
– ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی (نسخه ۳۲ گیگابایت نیز موجود‌‌است).
– بلوتوث نسخه ۴
– باتری ۳۴۰۰ میلی‌ آمپر ساعت
– امکان‌افزایش حافظه با وجود درگاه کارت micro SD تا ۶۴ گیگابایت
– نانو‌ سیمکارت
– مشخصات دوربین: ۲۰ مگاپیکسل با تکنولوژی PureView، لنزهای‌زیس، OIS یا تثبیت کننده نوری‌ تصویر، زوم lossless دوبرابر، oversampling که باعث بهبود رزولوشن و کاهش نویز‌ می‌گردد، فلاش دوگانه LED
– انداره / وزن دستگاه: ۸٫۷ × ۸۵٫۴ × ۱۶۲٫۸ میلی متر / ۲۰۶ گرم
تنوع رنگ: زرد، سفید، سیاه، قرمز‌ براق

بر‌ روی کاغذ، لومیا ۱۵۲۰ از نظر پشتیبانی از‌ آخرین سخت‌افزار، از قائله‌ عقب نیفتاده‌است. برای مثال، چیپست اسنپ ۸۰۰، بالاترین‌سطح توسعه برای پردازنده‌های مدرن‌ است. نمایشگر full HD 1080P نیز از دیگر‌ مشخصات برجسته این فبلت به شمار‌ می‌ رود که بر روی سخت‌افزار سطح بالای فعلی می‌ نشیند. امروزه باتری نیز یکی‌از‌ بزرگترین موارد در هر‌ تلفن‌هوشمند است و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی PureView این فبلت نیز‌ به‌ واسطه هیولای ۴۱ مگاپیکسلی لومیا ۱۰۲۰، در مکان دوم قرار‌‌ می‌گیرد.

در حالی‌که‌ ممکن‌است لومیا ۱۵۲۰ به‌علت‌اندازه بزرگش برای‌ هر کسی مناسب نباشد، اما مشخصات سخت‌افزاری‌ این فبلت حکایت‌ از این دارد که برای‌ اولین بار، یک دستگاه ویندوزفونی با رقابتی برابر، خودنمایی می‌کند. می‌توان این نوع پشتیبانی ازسخت‌افزار را‌ برای مایکروسافت که تا به حال، از آخرین نوآوری‌ های موبایل در این زمینه عقب‌ افتاده بود، نقطه عطفی‌ در‌ نظر‌ گرفت.

لومیا ۱۵۲۰ علاوه برمشخصات فوق، رسم‌ معمول‌ نوکیا را در زمینه اصلاحات و پالایش‌های سخت‌افزاری به شرح ذیل‌ادامه می‌دهد:

– الگوریتم Assertive Display که توسط کمپانی Apical ساخته شده، یک سطح پیکسل منحصربه فرد را برای‌خواناترساختن صفحه نمایش، به وجود می‌آورد. (قابلیتی جدید)
– قابلیت PureMotion HD+ که سرعت رفرش بالای نمایشگر را جهت اسکرول‌کردن روان، در پی‌دارد.
– قابلیت ClearBlack که یک پلاریزر دولایه است که به کاهش تابش خیره‌کننده صفحه نمایش کمک کرده و رنگ ها را‌ خالص تر‌ می‌سازد.
– قابلیت Sunlight Readability یا خوانایی صفحه نمایش در زیر نورخورشید که همانطور که از عنوانش پیداست، وقتی صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید قرار‌ می‌گیرد، به این حالت هدایت می‌شود.
– قابلیت Super Sensitive Touch یا تاچ‌فوق العاده‌حساس که استفاده از تاچ اسکرین را‌ حتی زمانی که دستکش به دست دارید، ممکن‌ می‌سازد.
– قابلیت Rich Audio Recording یا ضبط صدای باشکوه با ۴ میکروفون HACC به همراه ضبط استریو.
– قابلیت Nokia Glance که امکان مشاهده ساعت و اعلانات را در لاک اسکرین، فراهم می‌نماید.

طراحی و ظاهر

نوکیا لومیا 1520 در دست
اگر چه در دست بزرگ است، اما قابل کنترل است.

طراحی لومیا ۱۵۲۰ تقریبا همانند طراحی لومیاهای قبلی‌ است. دکمه پاور و ولوم، به همراه شاتر دوربین، همگی در سمت‌ راست قراردارند. پورت micro USB در پایین و جک هدفون ۳٫۵ میلی متری نیز در بالا و وسط فبلت، قرار دارند. اسپیکر قوی این فبلت نیز در پشت‌ آن و در قسمت انحنای پایین دستگاه جای گرفته و خروجی صدای نسبتا مناسبی را تحویل می‌دهد.

به علاوه طراحی‌ کلی لومیا ۱۵۲۰ نیز شامل لبه‌های منحنی شکل و بدون‌ اشکال است و جنس بدنه این دستگاه، حداقل در رنگ سفیدش، پلی‌کربنات‌ مات می‌باشد.

Lumia_1520_قاب پشتی نوکیا لومیا 1520

در اساسی‌ ترین مفهوم می‌توان گفت، لومیا ۱۵۲۰ عینا یک لومیا ۷۲۰ بزرگتراست. این‌انتخاب نوکیا از‌ نظر من انتخاب بسیار شایسته‌ ایست، چراکه لومیا ۷۲۰ یکی از متعادل‌ ترین طراحی‌ها را در بین همه لومیاها داراست. درست‌ است که لومیا ۱۵۲۰ فبلتی بسیار بزرگ است، اما در عمل، نازک بودن‌ آن، استفاده از این گوشی را‌ با دست، راحت ساخته‌است. همچنین در نگاه اول، این فبلت سبک‌تر از آن چیزی هست که شما انتظار خواهید داشت. با این حال، هنوز هم سنگین‌تر از فبلت گلکسی نوت ۳ سامسونگ می‌باشد (۲۰۶ گرم دربرابر ۱۶۸ گرم).

رنگ تمامی دکمه‌ها به جای متضاد بودن با‌ رنگ دستگاه، با آن مطابقت دارند که این یک تغییر به حساب می‌آید. همچنین دکمه‌ های لومیا ۱۵۲۰ کمی تخت‌ تر هستند و هنگامی که به دنبال آنها هستید، کمتر با لمس، قابل تشخیص هستند، به ویژه در مقایسه با لومیا ۱۰۲۰ که دکمه‌های برجسته‌تری دارد. وقتی دکمه‌ها به کاربرده می‌شوند، صدای مختصر “کلیک” را ایجاد می‌کنند، هر چند من تمایل دارم، دکمه‌ها آشکارتر بودند (یک بار دیگر در اینجا شاهد شباهت بسیار زیاد لومیا ۱۵۲۰ با لومیا ۷۲۰ هستیم).

اما آیا این فبلت بیش از حد بزرگ‌است؟

Lumia_1520_camera_pocketنوکیا لومیا 1520 در جیب

تلفن‌های هوشمندی که در دسته ۶ اینچی‌ها قرار می‌گیرند، طبیعتا مشکل‌ ساز هستند. در حالی‌ که نوکیا در رده ۴٫۵ اینچی، موفقیت‌ هایی را کسب کرده بود، جهش ناگهانی‌ اش به سمت ۶ اینچی‌ها، چندان هم بی‌اهمیت نیست. چرا که برخی از افراد از داشتن وسایل بزرگ خجالت می‌کشند. همچنین نوکیا در ساخت تلفن‌ های تا حدودی بزرگ شهرت فراوانی دارد، البته آنهایی که به خوبی ساخته شده بودند. بنابراین، آیا ساخت لومیا ۱۵۲۰ هم کاری نا‌آزموده و بی‌حاصل‌است؟

البته پاسخ این سوال بستگی به افراد دارد، اما من می‌توانم بگویم مسئله ناشیانه‌ای در آن پیدا نکرده‌ام. این فبلت در هنگام بیرون آوردن آن از جیب، بسیار جلب توجه می‌نماید، مخصوصا در رنگ‌های سفید، زرد و قرمز! اما به سادگی می‌توان از آن به عنوان تلفن و وسیله‌ای برای ارسال ایمیل استفاده کرد و یا حتی حمل آن به مکان دیگر، اصلا مشکل‌ساز نیست. فبلتی عجیب، متفاوت و حتی مانند یک بچه کوچک، بامزه! اما درعین حال سنگین نیست!

و اما بدون‌شک بزرگترین جذابیت لومیا ۱۵۲۰، نمایشگر آن است.

نمایشگر ۶ اینچی HD

Lumia_1520_صفحه نمایش فوق العاده نوکیا لومیا 1520
صفحه نمایش فوق العاده

اصلی‌ترین جذبه لومیا ۱۵۲۰، صفحه نمایش بزرگ آن است. یک صفحه نمایش تمام عیار برای تماشای ویدئو (با نرم افزار Hulu Plus که از قبل بر روی فبلت نصب شده می‌توان فیلم‌ها را تماشا کرد)، انجام بازی یا دریافت هر کاری که انجام شده است، می‌توان گفت نمایشگر ۱۵۲۰ سزاوار تحسین است.

این نمایشگر عظیم‌الجثه با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ یک IPS LCD با محافظ صفحه نمایش گوریلاگلس ۲، همراه با پلاریزر ClearBlack نوکیا جهت نمایش عمیق‌تر رنگ سیاه و بازتابش کم نور، می‌باشد. من در اینجا قصد بزرگنمایی ندارم، اما این نمایشگر قطعا بهترین نمایشگریست که من تا به حال در یک تلفن‌هوشمند دیده‌ام و بدون شک از هر تلفن‌ویندوزفونی دیگر جلوتر‌ است. صفحه نمایش این فبلت، روشن و درخشان است، رنگ ها پرطراوت هستند و زاویه دید بسیار جالب است (در زاویه ۱۸۰ درجه هم شما می‌توانید اطلاعات نمایشگر را بخوانید).

از زمانی که نوکیا IPS LCD را برای نمایشگرهایش انتخاب کرده (به عنوان مثال در لومیا ۹۲۰) نسبت به نمایشگرهای AMOLED (به عنوان مثال در لومیا ۹۲۵ و لومیا ۱۰۲۰)، رنگ‌ها بیش از حد اشباع شده نیستند. من قصد ندارم بگویم این تکنولوژی بهتر‌ است، چراکه اغلب این یک مسئله شخصی است، اما من خودم در حال‌حاضر به ظاهر طبیعی‌تر نمایشگر IPS LCD نسبت به نمایشگر AMOLED، تمایل پیدا کرده‌ام، شاید بیشتر به دلیل اشتیاق بیش از حدی که در چشمانم به وجود آورد. نمایشگر AMOLED قبلی، از مزیت عمیق‌تر نشان دادن رنگ سیاه و فاصله هوایی کمتر بین نمایشگر و شیشه آن برخوردار‌ بود، اما نمایشگر IPS LCD از نظر زاویه دید بالا و کاهش فواصل هوایی همراه با حفظ ظاهر طبیعی خود، جایگاه بالاتری را به دست می‌آورد.

Lumia_1520_نوکیا لومیا 1520 از کنار, عریضو لاغر
اگر چه لومیا ۱۵۲۰ یک دسستگاه عریض است اما لاغر است.

بازی کردن در لومیا ۱۵۲۰ بسیار شگفت‌ انگیز است، چراکه قاعدتا شما فضای بیشتری را برای کنترل‌ کردن بازی در صفحه نمایش دارید.. گیمرها! وسیله‌ای که شما در حال حاضر با آن مواجه هستید، در اصل یک ماشین یا کنسول بازی با یک تلفن پیوست شده به آن می‌باشد. با توجه به اینکه بازی‌های حال حاضر برای ویندزوفون در گرافیک ۱۰۸۰P ساخته‌نشده‌اند، مسئله خاصی برای ظاهر و یا گیم پلی وجود ندارد.

ضمنا من باید به این نکته هم اشاره کنم که این فبلت، دستگاهی است که عمدتا از آن با دو دست استفاده می‌شود. واقعا غیرممکن است که لومیا ۱۵۲۰ را در یک دست نگه داشت و یک کاشی از کاشی‌های زنده ویندزوفون را که در گوشه بالا قرار دارد، گرفت. البته این واقعیتی درباره هر گوشی ۶ اینچی است، که مطمئنا شما استفاده متفاوت‌تری از آن نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند مرسوم دارید. آیا این اتفاق بدیست؟ باید گفت نه در همه، چراکه به عنوان مثال من در گذشته از گوشیهای این چنینی خودم استفاده کرده‌ام، اما ممکن است مسیر من با مسیری که شما در گذشته طی کرده‌اید، متفاوت باشد و شما این مسئله را نپسندید!

درباره تایپ‌کردن با این فبلت نیز باید بگویم من توانستم به صورت نامحدود با لومیا ۱۵۲۰ تایپ کنم. حداقل می‌توان گفت تایپ کردن با لومیا ۱۵۲۰ نه تنها آسان است، بلکه لذت بخش نیز می‌باشد.

ایرادی که می‌توان از نمایشگر این فبلت گرفت این‌است که کمی بیش از حد روشن است و ترجیا می‌توانست بر روی حالت کم (low mode) آن، حتی حالت کمتری جهت استفاده‌های داخلی و درون محیطی، قرار‌بگیرد. همچنین این کاهش روشنایی صفحه نمایش می‌توانست به صرفه جویی در مصرف باتری نیز بیانجامد.

لومیا ۱۵۲۰ کاملا مناسب بازی و مشاهده فیلم و عکس است و به نظر می‌رسد نوکیا، لومیا ۱۵۲۰ را مخصوص آنهایی که از گوشی‌شان برای کسب و کارشان استفاده می‌کنند، نساخته است، اما بدون شک کارکردن بر روی یک سند اکسل یا ورد در یک نمایشگر ۶ اینچی ۱۰۸۰P، می‌تواند تجربه جذابی باشد. در واقع، وقتی شما با این‌ وسیله به انجام کارهایتان می‌پردازید، مطمئنا با هر تلفن کوچکتری هم همین احساس را خواهید داشت، اما خب آن تلفن، دارای نمایشگر کوچکتریست! این بستگی به کاربران ویندوزفون دارد که در هنگام تایپ کردن در یک نمایشگر ۴ اینچی (مثلا آیفون)، چه احساسی دارند؟ البته به استثنای حس تایپ کردن در صفحه ۴٫۵ اینچی لومیا ۹۲۰!

تذکر: هنگامی که شما به یکباره یک گوشی با نمایشگر ۶ اینچی را انتخاب کنید، بازگشت مجدد به صفحه نمایش کوچکتر واقعا سخت و دشوار می‌باشد.

تلفن

Lumia_1520_نوکیا لومیا 1520 در دست با کاشی های رنگارنگ
کاشی های رنگارنگ و زیبا

برقراری تماس و مکالمه در فبلت لومیا ۱۵۲۰ بسیار جالب است. البته قراردادن چنین دستگاه عریضی بر روی سر، شاید حس عجیبی را در شما به وجود آورد، اما اندازه آن نسبی است و در مجموع تجربه بدی نمی‌تواند باشد! من تصمیم گرفتم از هدست بلوتوث برای برقراری تماس در ۱۵۲۰ استفاده کنم، هر چند هدست بلوتوثی را پیدا کردم که حتی غیرعادی‌تر از استفاده از خود فبلت جهت برقراری تماس بود!

صادقانه بگویم در مواردی جهت کار با فبلت، من مجبور به استفاده از دو دستم شدم! به عنوان مثال در هنگام شماره‌گیری جهت برقراری تماس با یک دست، کشش چالش برانگیزی در دستم به وجود آمد! ویندوزفون دارای یک سیستم کنترل صدای نسبتا خوب (سیستم Tell Me) جهت برقراری تماس آسان با مخاطبان از پیش ذخیره شده در فبلت، می‌باشد.

ویبره تعبیه شده برای تماس‌های ورودی و هشدارها، مناسب بود، اما من خودم انتظار داشتم این ویبره مقداری قوی‌تر باشد.

کیفیت صدا همتراز با لومیاهای قبلی بود، که بسیار خوب است.

یک اسپیکر فوق‌العاده

Lumia_1520_rear_speaker_اسپیکر نوکیا لومیا 1520
بلندگوی عالی

توجه داشته باشید که صدای بلند و رسای لومیا ۱۵۲۰ می‌تواند برای موسیقی و به طورکلی هر صوتی، مناسب باشد. من حدس می‌زنم وقتی که نوکیا در این فبلت باتری عظیم ۳۴۰۰ میلی آمپرساعتی را قرار داده‌است، بخشی از فضای باتری را به عنوان یدکی برای اسپیکر نگه داشته‌است. اسپیکری که در پایین‌ترین قسمت پشت فبلت قرار داشته و واقعا هم صدای بلندی دارد. من ولوم صدا را در ۱۵۲۰، بر روی ۶۵% قرار دادم که این میزان حتی برای موسیقی هم بیش از اندازه کافی بود. با افزایش ولوم به ۱۰۰%، در حالی که صدا عاری از هرگونه اعوجاجیست، به سادگی با یک لپ تاپ یا تبلت رقابت خواهد کرد. صدای این فبلت واقعا بلند و رساست.

اگر باز هم به استفاده از این فبلت جهت تماشای فیلم، پخش موسیقی، به عنوان تلویزیون و یا وسیله‌ای برای بازی می‌اندیشید، باید گفت لومیا ۱۵۲۰ در اینجا حائز یک چک مارک می‌گردد.

همچنین نوکیا کار شایسته‌ای را در محل قرار گرفتن اسپیکر انجام داده است. از آنجایی که ۱۵۲۰ مانند ۷۲۰ لبه‌های گرد دارد، نوکیا نتوانسته اسپیکر را در لبه دستگاه قرار دهد (مانند لومیا ۹۲۰). به دلیل اینکه ۱۵۲۰ بزرگ است، طراحان نوکیا توانسته‌اند اسپیکر را در محلی از قسمت بدون انحنای پشت فبلت، قرار دهند. این طرح بسیار خوبی است. با اینکه اسپیکر در پشت تلفن قرار گرفته، باعث مبهم شدن صدا نشده، بلکه در عوض صدا به اندازه کافی و به صورت آزادانه از آن خارج می‌گردد. به علاوه من خودم مسئله‌ای را که موجب جلوگیری از خروج صدا توسط دستم در هنگام بازی‌کردن شود، نیافتم.

دوربین ۲۰ مگاپیکسلی PureView

Lumia_1520_camera_دوربین لومیا 1520

نوکیا به وسیله لومیا ۱۵۲۰، برخی از تکنولوژی‌های جدید را در دوربین، معرفی کرده‌است. نوکیا به جای استفاده از همان دوربین ۸٫۷ مگاپیکسلی موجود در گوشی‌های لومیا ۹۲۰ و لومیا ۹۲۵، یا دوربین بسیار بزرگ ۴۱ مگاپیکسلی موجود در لومیا ۱۰۲۰، به سراغ کیفیتی بین این دو رفته است: ۲۰ مگاپیکسل!

لومیا ۱۰۲۰ معروف، یک سنسور نسبتا بزرگ با اندازه ۱/۱٫۵ اینچ دارد، در حالی که لومیا ۹۲۰ سنسور کوچکتر ۱/۳ اینچ را داراست. سنسور دوربین لومیا ۱۵۲۰ هم با اندازه ۱/۲٫۵ اینچ در بین دو لومیای ذکرشده قرار می‌گیرد. اگر هم فرض کنیم این یک تغییر بزرگ نیست، اما هر کسی که دستی در عکاسی دارد، همیشه سنسور بزرگتر را انتخاب خواهد کرد، به خصوص اگر شما پیکسل‌های بیشتری در آن قرار دهید!

گشادگی دیافراگم نیز در لومیا ۱۵۲۰، ۲٫۴/f می باشد که بالاتر از لومیا ۱۰۲۰ (۲٫۲/f) و لومیا ۹۲۰ (۲٫۰/f) است. گشادگی دیافراگم نشان می‌دهد که چه میزان نور بیشتری می‌تواند به سنسور برسد و معمولا گفته می‌شود که هر چه عدد مقابل f پایین‌تر باشد، نور بیشتری به سنسور می‌رسد. برای مشاهده نمونه عکسی از نوکیا لومیا ۱۵۲۰ اینجا کلیک کنید.

با کنار گذاشتن مشخصات این فبلت، چه انتظاری می‌توان از لومیا ۱۵۲۰ داشت؟ به درستی، عملکردی بین لومیا ۱۰۲۰ و لومیا ۹۲۵، کاملا همان عملکردیست که شما انتظار خواهید داشت.

عکس‌های گرفته شده با لومیا ۱۵۲۰ شارپ هستند. تاری تصویر در پس زمینه برطرف شده بود. حتی تعادل رنگ بسیار خوب بود و رنگ ها بیش از حد اشباع شده نبودند. همچنین فوکوس کردن در عکس‌های ماکرو بسیار عالی بود، برخلاف لومیا ۱۰۲۰ که برای گرفتن عکس‌های کلوزاپ یا ماکروی مناسب، نیاز به فاصله بیشتری با سوژه می‌باشد.

Lumia_1520_دوربین پشتی نوکیا لومیا 1520

پردازنده چهارهسته ای ۲٫۲ گیگاهرتز نیز به پردازش تصویر کمک می‌کند. در حالی که در لومیا ۱۰۲۰، شاهد لگ ها و کندی‌هایی در روند عکاسی هستیم. لومیا ۱۵۲۰ به تجربه فناوری PureView استاندارد، نزدیکتر است. می توانم به صورت قطعی بگویم که لومیا ۱۵۲۰ در راه‌اندازی دوربین و پردازش تصویر، در حدود ۵۰% از لومیا ۱۰۲۰ سریعتر است.

بخشی از این برآورد، ناشی از رندرکردن پیکسل‌های بسیار کمتر توسط پردازنده است (۴۱ مگاپیکسل در برابر تنها ۲۰ مگاپیکسل)، اما چیپست اسنپدراگون ۸۰۰ لومیا ۱۵۲۰ نیز با دو هسته اضافی‌اش، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند. در حالتی دیگر، چیپست قدیمی و با سرعت پایین‌تر اسنپدراگون S4 لومیا ۱۰۲۰، مایه سرافکندگی این گوشی است و قطعا افزایش هسته و سرعت، به شکل فوق العاده ای به این دستگاه کمک خواهد کرد. برای مشاهده نمونه عکسی از دوربین ۲۰ مگاپیکسلی لومیا ۱۵۲۰ اینجا کلیک کنید.

لومیا ۱۵۲۰ از همان تکنولوژی پردازش موجود در لومیا ۱۰۲۰، به خصوص تکنولوژی oversampling بهره می‌برد. هر چند گرفتن یک عکس ۲۰ مگاپیکسلی در یک تلفن همراه سودمند است، چراکه شما بعدا می‌توانید مجددا عکس را کراپ کرده و بر روی جزئیات بیشتر آن زوم نمایید، اما به اشتراک گذاری یک عکس بزرگ هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. به عنوان یک راه‌حل برای این مشکل، گزینه ثانویه عکس ۵ مگاپیکسل oversample شده (با حجمی در حدود ۲ مگابایت) در لومیا ۱۵۲۰ برای به اشتراک گذاری تصویر، ایجاد شده است. این عکس در اصل یک عکس ۵ مگاپیکسل با کیفیت بالاست و شما می‌توانید از نمونه عکس‌ها، به کیفیت آن پی‌ببرید. برای مشاهده عکس با کیفیت اصلی اینجا کلیک کنید.

فلاش در لومیا ۱۵۲۰، به‌جای فلاش زنون پرطرفدارتر موجود در لومیا ۹۲۸ و لومیا ۱۰۲۰، از نوع LED دوگانه است. البته این فلاش، فلاش خوبی است. وقتی شما از تکنیک fill-flash (تکنیکی در عکاسی برای روشن کردن سایه‌های عمیق) استفاده می‌کنید، همگام سازی خوبی صورت گرفته و توازن مناسبی در عکس ایجاد می‌شود. تکنیک fill flash برای شرایطیست که فلاش مورد نیاز نمی‌باشد، اما در عوض سایه‌های ایجاد شده، با منابع نور خارجی پر می‌شوند. به نظر می‌رسد سبک کاری فلاش ۱۵۲۰ بهتر از هر لومیای دیگر است. برای مشاهده عکس نمونه با کیفیت اصلی کلیک کنید.

این فبلت از فرمت تصویر RAW یا DNG، پشتیبانی می‌کند. این آپشن در تنظیمات این فبلت یافت می‌شود و مناسب برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور می‌باشد. تصاویر RAW شامل داده‌های مستقیم از طرف سنسور، قبل از اینکه الگوریتم‌های JPEG مشغول به کار شوند، می باشند. این قابلیت به شما اجازه دستکاری دقیق‌تر داده تصویر را در PC با استفاده از نرم افزار فتوشاپ و یا برنامه‌های ویرایش تصویر حرفه‌ای دیگر، می‌دهد.

مطمئنا این یکی از ویژگیهای لذت بخش ۱۵۲۰ است، اما باید توجه داشته باشید که هر تصویر DNG، حجمی در حدود ۲۱ مگابایت دارد، که با عکس ۵ مگاپیکسل oversample شده برای به اشتراک گذاری، مجموعا هر کس به تنهایی در حدود ۲۳ مگابایت از حافظه را در اختیار خواهد گرفت. به همین دلیل احتمالا شرط لازم برای انتخاب این روش برای عکاسی، استفاده از کارت حافظه می‌باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که در لومیا ۱۵۲۰ شما دارای تعدادی آپشن برای عکسبرداری هستید، شامل عکس oversample شده ۵ مگاپیکسل، عکس ۲۰ مگاپیکسل (۱۶ مگاپیکسل با رزولوشن بالا + ۵ مگاپیکسل oversample شده) و در نهایت عکس‌هایی با فرمت JPEG (پنج مگاپیکسل) و فرمت DNG (شانزده مگاپیکسل).

 

نوکیا عمدتا نوآوری‌هایش را حفظ کرده و به بهبود مشکلات گذشته می‌پردازد، به ویژه در زمینه عکاسی. خوشبختانه ترفندهای پردازش و پشتیبانی از فرمت DNG که در لومیا ۱۵۲۰ موجود است، در اوایل سال آینده (۲۰۱۴) به وسیله آپدیت فریمور لومیا بلک، به همه لومیاهای سری ۹۲x و لومیا ۱۰۲۰، راه‌می‌یابد.

عمر باتری

Lumia_1520_microUSB_میکرو یو اس بی لومیا 1520
محل شارژ لومیا ۱۵۲۰ (پایین گوشی)

لومیا ۱۵۲۰ جهت مطابقت با نمایشگر بزرگش، با یک باتری قابل توجه و آبرومند ۳۴۰۰ میلی آمپرساعتی، پا به میدان گذاشته‌است. براساس ارزیابی نوکیا، حداکثر زمان مکالمه با این فبلت در شبکه ۳G، بیست و چهارساعت و حداکثر زمان وبگردی بربستر Wi-Fi، یازده ساعت می‌باشد.

به عبارت دیگر، در حالی که عدد ۳۴۰۰ میلی آمپرساعت برای باتری عدد بزرگی است، وقتی که این فبلت با یک نمایشگر ۶ اینچی ۱۰۸۰P و یک پردازنده ۴ هسته ای ۲٫۲ گیگاهرتز همراه می‌شود، به نظر می‌رسد آن ۱۴۰۰ میلی آمپرساعت بیشتر نسبت به لومیاهای دیگر (حداقل ۱۰۲۰)، صرف همین امکانات جدید می‌گردد.

با استفاده از آپشن برآورد کننده عمر باتری، که در دستگاه و در مسیر Settings > Battery saver موجود است، وقتی میزان شارژ در ۱۰۰% بود، این برآورد میزان ۱۵ ساعت باقیمانده را نشان می‌داد (بعد از آن وقتی در ۹۸% بود، برآورد به ۲ روز و سپس در ۹۵% به ۱ روز و ۱۲ ساعت، جهش پیدا کرد). این آپشن هم بد نیست، اما به نظر می‌رسد چندان برای نشان دادن میزان دقیق و پیوسته انرژی باقیمانده باتری، طراحی نشده‌است!

بهترین کمک راننده ای که شما تاکنون داشته اید

وقتی از لومیا ۱۵۲۰ در اتومبیل استفاده می‌شود، واقعا این فبلت از بسیارعالی، چیزی کم ندارد! نمایشگر ۶ اینچی و نرم افزار HERE Drive+ برای ناوبری GPS، فوق العاده خوب کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد به وضوح دستگاه را مشاهد نمایید و با کمترین ایراد، از آن استفاده نمایید. با وجود ویندوزفون ۸٫۱ و بلوتوث ۴ نباید مشکلی برای ارتباط تلفن و ماشین باشد، اگر هم مشکلی بود، اسپیکر خود تلفن، بسیار رضایت بخش‌تر است.

به هرحال اگر شما زیاد رانندگی می کنید، استفاده از لومیا ۱۵۲۰ به عنوان یک هدایتگر GPS، تا حدود زیادی می تواند نتیجه خوبی را برای شما در پی داشته باشد.

لوازم جانبی

Lumia_1520_صفحه نمایش فوق العاده نوکیا لومیا 1520
کاور و قاب لومیا ۱۵۲۰

درون جعبه لومیا ۱۵۲۰، یک شارژر USB (دیواری) موجود می‌باشد.

کاور محافظ CP-623، جهت محافظت از گوشه‌ها و نمایشگر فبلت به کار می‌رود و شما می‌توانید این کاور را از فروشگاه مایکروسافت و یا AT&T با قیمت حدودا ۴۰ دلار، خریداری نمایید. این کاور در رنگ های زرد، سفید، قرمز و سیاه موجود می‌باشد. با جمع کردن قسمتی از این کاور که برای محافظت از صفحه نمایش به کار می‌رود، می توان پایه‌ای را برای فبلت ایجاد کرد که با این کار می‌توان به آسانی از لومیا ۱۵۲۰ برای تماشای ویدئو استفاده کرد.

کاور CP-623 یکی از لوازم جانبی مناسب و معقول است که قطعا از دستگاه در برابر سقوط‌های ناگهانی نه چندان سخت، محافظت می‌کند. اما چندان نمی توان به محکم ماندن آن در دست، اطمینان کرد. چراکه یک حس سست‌گونه را به انسان می‌دهد. این کاور مانند یک کاور شارژ بی‌سیم عمل نمی‌کند.

۱۵۲۰ برای چه کسی مناسب است؟

Lumia_1520_car_GPS_لومیا 1520 بعنوان جی پی اس در خودرو
لومیا ۱۵۲۰ بعنوان جی پی اس GPS در خودرو

واقعا لومیا ۱۵۲۰ برای چه کسانی طراحی شده‌است؟ تا آنجا که من می توانم بگویم، این ۳ گروه بیشترین فایده را از نمایشگر غول پیکر ۱۵۲۰، خواهند برد:

– گیمرها
– طرفداران فیلم و تلویزیون
– شاغلین (کسب و کار)

برای گیمرها، ما پیشنهاد می‌کنیم که از نسخه ۳۲ گیگابایتی به همراه یک کارت حافظه ۶۴ گیگابایتی استفاده نمایند.

افرادی که تلویزیون و یا فیلم تماشا می کنند، راحت خواهند بود، چراکه اکثر مدیاهای امروزی استریم شده و یا بر بستر وب می‌باشند.  کارت حافظه نیز اجازه تا ۶۴ گیگابایت امکان افزایش حافظه وجود دارد.

برای افرادی که از این فبلت برای امور مربوط به کسب و کارشان استفاده می‌کنند و یا برای انجام کاری به این فبلت نیاز دارند، لومیا ۱۵۲۰ همراه با مجموعه Microsoft Office شامل SkyDrive ،One Note ،Word و Office 365 عرضه می‌گردد. همچنین اپلیکیشن‌های سوم شخصی هم مانند InNote (برای نت برداری)، در آن وجود دارد.

نقاط ضعف

اگرچه من عمدتا دیدگاه مثبتی نسبت به لومیا ۱۵۲۰ داشته‌ام، اما مواردی هم برای بهترشدن وجود دارد. در اینجا به برخی از این موارد منفی، اشاره می‌کنم:

– عدم پشتیبانی از قلم، که به عنوان یکی از دلایل فروش زیاد سری گلکسی نوت سامسونگ، مطرح شده‌است
– کلیدهای دستگاه کمی بیش از حد، تراز هستند
– ویبره دستگاه، ضعیف تر از حد انتظار می‌باشد

هیچ یک از موارد فوق نمی‌توانند مانع خرید این فبلت شوند.

نظرات پایانی

Lumia_1520_back_red_قاب قرمز نوکیا لومیا 1520
قاب خارجی قرمز لومیا ۱۵۲۰

لومیا ۱۵۲۰ دستگاه بزرگیست، اما همین دستگاه بزرگ به عنوان یک نقطه عطف برای اکوسیستم سخت افزاری ویندوزفون عمل می‌کند. این دستگاه، دومین نمونه از سری دستگاههای لومیاست که دستگاه معتدل گذشته را به دستگاه بی نهایت‌تر هدایت می‌کند، دستگاههای خاصی که مرزهای پیشرفت را به جلو برده‌اند! (اشاره به ۱۰۲۰ و ۱۵۲۰)

گوشیهای لومیا ۱۰۲۰ و لومیا ۱۵۲۰، شاید برای هر کسی چنین معنایی را نداشته باشند، اما به جای آنها مشتریان خاصی که هر دو امکان دوربین واقعا قوی و نمایشگر غول پیکر HD را با هم خواستارند، به خرید این گوشی ها، اقدام می کنند. واقعیت این است که نوکیا می تواند توجه خود را به ارائه دستگاههای متنوع تر برای مشتریان معطوف نماید، که این نکته بسیار مهمیست!

در بین نمایشگر جالب توجه ۱۰۸۰P، دوربین ۲۰ مگاپیکسل PureView کلاس بالای آن و کیفیت ساخت کلی، لومیا ۱۵۲۰ رسم بسیار خوب نوکیا را در تولید دستگاههایی با کیفیت بالا، دنبال می‌کند. انجام برخی کارهای واقعی، ارسال و دریافت ایمیل، گرفتن (ودیدن) عکس‌های درجه یک و استفاده از یک هدایتگر GPS فوق العاده در این فبلت، واقعا لذت‌بخش است.

ممکن است لومیا ۱۵۲۰ برای برخی از افراد، بی‌نهایت باشد، و این بسیار خوب است، اما آنچه که برای این فبلت معین‌شده این است که هدفش را به شکل قابل تحسینی به سرانجام می‌رساند.

منیع: http://itresan.com/

3 نظرات
  1. zahra کاربر می گوید

    من شش ماهه این گوشی رو دارم و واقعا عاشقشم..هیچ کجا روی منو زمین ننداخته…عالیه. ممنون از توضیحات خوب مدیریت وبسایت

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      خیلی ممنون از تعریفتون
      لطف دارید شما

  2. zahra کاربر می گوید

    من این گوشی رو شش ماهه که خریدم و واقعا ازش راضییم . هیچ کجا روی منو زمین ننداخته وهرکسی دیدتش عاشقش شده .. واقعا مورد تحسینه..خیلی دوسش دارم.
    ممنون از توضیحات خوب و کامل مدیریت وبسایت.

ارسال یک پاسخ

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept