بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا ۶۴۰

آیا لومیا 640 انتخاب خوبی برای خرید گوشی جدید است ؟

مایکروسافت بعد از اینکه نوکیا را خرید بیکار ننشست و شروع کرد به ساخت گوشی های مختلف. و تا کنون کار بر روی گوشی های ارزان قیمت را به خوبی انجام داده است و گوشی هایی همچون لومیا ۴۳۰ و لومیا ۴۳۵ – لومیا ۵۳۲ و لومیا ۵۳۵ را میتوان از این شرکت دید که هر کدام در پایین رده ترین گوشی ها هستند و جزو بهترین ها به نوبه خود میباشند.
روزی که کنفرانس مایکروسافت در MWC شروع شد. مایکروسافت برخلاف گوشی های گذشته شروع به صحبت از ویژگی هایی کرد که نسبت به گوشی های پایین رده قبلی کمی متفاوت بود و سپس در میان صحبت از ویندوز ۱۰ گوشی های مایکروسافت لومیا ۶۴۰ و لومیا ۶۴۰ XL را معرفی کرد.
هر دو این گوشی ها جایگزین و نمونه برتری از نسخه های قبلی موجود در بازار بودند و به جمع گوشی هایی پیوستند که نام محصول مایکروسافت را حمل میکنند. لومیا ۶۴۰ یک نمایش خیلی خوب است، جاگزینی برای گوشی های محبوب لومیا ۶۳۰ و لومیا ۶۳۵ نظر شما چیست؟

نکات مثبت گوشی:
قیمت مناسب با توجه به مشخصات
یکسال اکانت رایگان Office 365
دارای برنامه عکسی فوق العاده Lumia Camera 5
صفحه نمایش خیلی عالی بهمراه قابلیت گلنس Glance Screen
باتری با طول عمر مناسب

نکات منفی گوشی:
حافظه داخلی گوشی کم است
شارژ وایرلس ندارد

نکته: این دو نکته منفی در واقع اصلا برای کاربر منفی نیستند چون در مورد اول  شما کارت حافظه خارجی را دارید و استفاده از شارژر وایرلس مرسوم نیست که نبود ان نکته منفی محسوب شود.

با توجه به مشخصات سخت افزاری لومیا ۶۴۰ که شاید بتوان گفت شبیه لومیا ۸۳۰ است میتوان گفت این گوشی با این قیمت یک انتخاب عالی است. دوربین این گوشی PureView نیست ولی برای این گوشی با این قیمت بازاری واقعا مناسب است. در جعبه این گوشی نیز شما میتوانید ایده ال ها را ببینید: قابلیت گلنس Glance – صفحه نمایش HD – باتری قابل جابه جایی – پشتیبانی از کارت حافظه و همچنین اخرین نسخه ویندوز فون. همه چیز ها از جمله عملکرد و قیمت و ظاهر در این گوشی عالی است. بیایید با هم به بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا ۶۴۰ بپردازیم.

طراحی و سخت افزار لومیا ۶۴۰

بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا 640 (2)

یکی از کارهایی که لومیا ۶۴۰ ان را انجام نداده است این است که شما زیاد مسائل جدید را در این گوشی مشاهده نمیکنید. طراحی این گوشی به نوعی تکراری است و دقیقا طراحی خط تولید مجموعه خود ۶XX را دنبال میکند و حتی در سخت افزار نیز بعضا دقیقا دنبال کننده خط قدیمی است. بطور مثال گوشی های جدید ویندوز فون ساخته Blu و Kazam از پردازنده جدید اسنپ دراگون ۴۱۰ استفاده میکنند در حالیکه لومیا ۶۴۰ همچون لومیا ۸۳۰ و حتی لومیا ۷۳۰ از پردازنده اسنپ دراگون ۴۰۰ استفاده میکند.

حال اگر بخواهیم از دید های مختلف نیز نگاه کنیم به تشابه میرسیم. تشابهی که میتوان این گوشی را خیلی شبیه به لومیا ۸۳۰ دانست و در واقع شاید یکی باشند. پردازنده و حافظه RAM در هر دو گوشی یکسان است، اندازه صفحه نمایش و حتی رزولوشن ان نیز یکی است.

البته که این قضیه به نفع لومیا ۶۴۰ است و بعنوان یک گوشی میان رده سخت افزار گوشی واقعا قوی است. یک سخت افزار داخلی قوی بهمراه صفحه نمایش قوی با قابلیت Vivid – رنگ های روشن – رنگ سیاه واقعی و نوشته های شارپ، با یک صفحه نمایش ۵ اینچی، ۷۲۰p یک رزولوشن واقعا کامل و خوب در سال ۲۰۱۵ محسوب میشود.

 

مایکروسافت از لومیا 640 با پشتیبانی از دوسیم کارت رونمایی کرد

 

تکراری بودن فقط در سخت افزار نیست این گوشی در ظاهر نیز مشابه و تکراری است. اگر شما لومیا ۶۴۰ را در کنار لومیا ۶۳۵ نگه دارید واقعا با هم شبیه هستند. البته این اشتباه نیست، لومیا ۶۳۵ یک گوشی زیباست و لومیا ۶۴۰ نیز همانگونه زیباست و فقط بزرگتر.

همچون قبل شما یک کاور یا قاب پشتی دارید که براحتی جدا میشود و چون رنگ گوشی فقط در همان قاب است براحتی میتوانید با تعویض قاب یک گوشی با رنگی متفاوت را داشته باشید، ابی – نارنجی، سیاه یا سفید. دکمه خاموش روشن و دکمه تنظیم صدا درکنار گوشی است و همچنین دکمه های جلویی را نخواهید داشت و On Screen یا مجازی بر روی صفحه قرار دارند.

مشخصات مایکروسافت لومیا ۶۴۰

  • اخرین اپدیت ویندوز فون ۸٫۱ بهمراه لومیا Denim
  • قابلیت ارتقا به ویندوز ۱۰
  • رنگبندی ها: ابی فیروزه ای شیشه ای – نارنجی – سفید – سیاه مات
  • پردازنده اسنپ دراگون کوالکوم ۴۰۰ (MSM8926) باقدرت ۱٫۲ GHz و چهارهسته ای
  • صفحه نمایش ۵ اینچی HD با رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ – ۲۹۴ PPI و قابلیت های Glance screen, Corning Gorilla Glass 3, Sunlight readability enhancements 
  • حافظه RAM 1 گیگابایت
  • ۸ گیگابایت حافظه داخلی بهمراه پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا ۱۲۸ گیگابایت
  • دوربین عقب ۸ مگاپیکسل – f/2.2 – فیلمبرداری ۱۰۸۰p @ 30 fps – continuous autofocus – دارای فلش LED – با  Lumia Camera 5.0 و with Dynamic Flash, HDR
  • دوربین جلو ۱ مگاپیکسل HD wide angle
  • بلوتوث نسخه ۴٫۰ – microUSB2.0 – میکروسیم کارت
  • باتری با ظرفیت ۲۵۰۰ میلی امپر و قابل جابه جایی
  • وزن: ۱۴۵ گرم
  • اندازه: ۱۴۱٫۳×۷۲٫۲×۸٫۸۵

نرم افزار و سیستم عامل لومیا ۶۴۰

بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا 640 (4)

این گوشی و لومیا ۶۴۰ XL تنها گوشی هایی هستند که با اپدیت دوم ویندوز فون ۸٫۱ یعنی اخرین اپدیت ویندوز فون ۸٫۱ وارد بازار شده اند. البته که این اپدیت تغییرات خاص و بزرگی ندارد ولی ویژگی های خاص خودش را دارد که بعنوان یک اپدیت خوب است.

در نگاهی کلی برخی ویژگی های اپدیت GDR2 ویندوز فون ۸٫۱ را در سایت معرفی کردیم و هر چند شما با رفتن به بخش مخصوص اپدیت دوم ویندوزفون ۸٫۱ میتوانید تمام اخبار مربوط به این اپدیت را بخوانید.از جمله تغییرات میتوان دسته بندی و منظم کردن قسمت تنظیمات را خواند که خوب و جمع و جور شده است و ویژگی های دیگر که اخبار ان در سایت قرار گرفته است.

تا قبل از عرضه این گوشی و برادرش XL برنامه عکاسی Lumia Camera 5 فقط برای گوشی های پرچمدار و PureView بود و این یک سورپرایز است که شما این برنامه عکاسی عالی را روی این گوشی میبینید هر چند با ویژگی های کامل نیست ولی بودنش خیلی عالی است و قابلیت های مخصوص خودش را دارد.

در کنار اینها این گوشی با اپدیت لومیا Denim وارد بازار شده که این نسخه فریموری نیز قابلیت های خاص خودش را داراست و به گوشی اضافه میکند. اگر شما از استفاده کنندگان برنامه Office 365 هستید خب این خبر خوبی است که با خرید این گوشی یک اکانت یکساله رایگان دریافت میکنید و یکسال رایگان میتوانید از این برنامه و خدمات ان استفاده کنید.

دوربین لومیا ۶۴۰

بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا 640 (1)

در سال ۲۰۱۵ یکی از مهمترین ویژگی گوشی های هوشمند که مد نظر قرار میگیرد دوربین انهاست. در مورد لومیا ۶۴۰ و در مورد دوربین ان میتوان گفت جدا یک دوربین میان رده داریم. یک دوربین با قدرت ۸ مگاپیکسل که قابلیت های PureView و لنز های Zeiss را ندارد. و خب خوشبختانه در اینجا فلش LED را داریم. با اینجال لومیا ۶۴۰ میتواند یک تجربه خوب از دوربین را به شما بدهد.

برنامه عکاسی Lumia Camera 5 را مایکروسافت بر روی گوشی های پرچمدار خود قرار میدهد و با دیدن این برنامه بر روی لومیا ۶۴۰ میتوان کمی ذوق زده شد، این برنامه قابلیت عالی Rich Capture عکس های با جزئیات خیلی عالی به شما تحویل میدهد.

دوربین جلو این گوشی سنت قدیمی مجموعه ۶xx را شکسته و البته خیلی هیجان انگیز هم نیست. دوربین جلو این گوشی ۱ مگاپیکسل است که بوسیله ان میتوانید عکس های سلفی خود را بگیرید و در تماس های ویدیویی از ان استفاده کنید. البته چون دوربین جلو در سمت چپ قرار دارد یک مشکل کوچک داریم که براحتی قابل حل است. اگر میخواهید عکس های افقی بگیرید، گوشی را در دست راست خود نگه دارید. نمونه عکس های زیر از این گوشی را میتوانید ببینید:(کیفیت عکس ها برای مناسب بودن در سایت کم شده است)

نمونه عکس برای بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا 640 نمونه عکس برای بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا 640

کیفیت فیلمبرداری دوربین عقبی ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰fps با فوکوس خودکار است و دوربین جلو نیز فیلمبرداری با رزولوشن ۷۲۰p را به شما خواهد داد و  و در فیلمبرداری حتم شما را راضی خواهد کرد.

باتری لومیا ۶۴۰

بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا 640 (3)

ظرفیت باتری در لومیا ۶۴۰ همانگونه که گفته شد ۲۵۰۰ میلی امپر است و این فوق العاده است. شاید دلتان بخواهد بدانید و البته برایتان هم خیلی جالب باشد که باتری لومیا ۸۳۰ تنها ۲۲۰۰ میلی امپر است و باتری لومیا ۶۴۰ قوی تر است.

اگر شما میخواهید یک مصرف زیاد از گوشی خود داشته باشید، مثلا مدت طولانی ویدیو تماشا کنید و یا بازی کنید این باتری شما را تا یک روز تضمین خواهد کرد و در مسیر برگشت به خانه باتری کم نخواهید اورد. خب یکی از نکات منفی گوشی نداشتن شارژ وایرلس بود ولی اگر شما از یک گوشی ارزان قیمت تر یا قدیمی تر به این گوشی اپدیت میکنید مشکلی برای شما نخواهد بود و نداشتن ان در صورتی که قبلا استفاده ای از ان نداشتید و نخواهید داشت عیبی محسوب نمیشود.

نتیجه گیری

قبل از اینکه جمع بندی نهایی این گوشی را با هم انجام دهیم برخی نکات هستند که بد نیست در مورد لومیا ۶۴۰ بدانیم و با هم مرور کنیم:

  • باتری لومیا ۶۴۰ ظرفیت ۲۵۰۰ میلی امپری دارد که از لومیا ۸۳۰ بیشتر است.
  • برای این گوشی لومیا نیاز به استفاده از سیم کارت های میکروسیم دارید.
  • قابلیت Double tap to wake در این گوشی وجود دارد که بوسیله ان با دوبار ضربه زدن بر روی گوشی میتوانید ان را روشن کنید.
  • شاید بتوان گفت این تنها گوشی در حال حاضر است که نه تنها دو سیم کارت است بلکه میتواند همزمان از دوسیم کارت با شبکه LTE پشتیبانی کند که واقعا این فوق العاده است. اگر از LTE استفاده ای ندارید هم نگران نباشید نسخه های دوسیم کارت عادی این گوشی نیز وجود دارند.

مایکروسافت لومیا ۶۴۰ را میتوان یک گوشی میان رده عالی دانست. با اینکه این گوشی میان رده وبا قیمتی متوسط است برخی ویژگی های ان با لومیا ۸۳۰ کاملا یکسان است و حتی دیدیم که در باتری از ۸۳۰ نیز برتر است. با داشتن برنامه عکاسی قوی – باتری با ظرفیت بالا و صفحه نمایش عالی این را میتوان یک گوشی فوق العاده ۵ اینچی در میان دیگر گوشی های میان رده دانست.

ایا ویژگی های فوق العاده این گوشی بهمراه نام مایکروسافت که در پشت ان حک شده است شما را ترغیب به خرید یک گوشی جدید نکرد؟

6 نظرات
  1. sobhan کاربر می گوید

    بسیار عالی
    خسته نباشید نقد خیلی خوبی بود
    کی به بازار ایران میاد بخریم؟

  2. roozbeh کاربر می گوید

    مرسی کلی من همیشه از مطالب سایتتون استفاده میکنم . کاش صفحه ی اینستاگرام هم داشتین . تو جعبه ۶۴۰ هندزفری داره یا نه ؟ مرسی

  3. محمدرضا کاربر می گوید

    یه مشکلی هست که مرزبندی دقیقی بین مدلها و کانفیگ های مختلف ۶۴۰ وجود نداره و آدم گیج میشه
    همچنین قیمت ها الان۲۰ تیر (برای ۶۴۰LTE 2sim) از ۵۶۰ هست تا ۸۰۰ تومن برای خرید اینترنتی هست!سوالم اینه نمایندگی نوکیا یا فروشگاهای لومیا تو پاساژ بازار موبایل ایران قیمتاشون ب کدوم همخوانی داره!
    تازه مدل تک سیمش هم نیومده ایران ظاهرا! واقعا دو سیم نیاز ندارم من الکی باید پول یه سیم اضافه بدم 😐

  4. سروش کاربر می گوید

    سلام ممنون از نقد خوبتون اما جایی اشتباه نوشتید دوربین عقب این گوشی ۱۳مگاپیکسل و دوربین جلو ۵ مگاپیکسل هست……. دقت بیشتری بکنید .

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      سلام
      دوست عزیز اونکه شما میگین لومیا ۶۴۰ XL هستش

ارسال یک پاسخ

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept