بررسی تخصصی نوکیا لومیا ۸۳۰ Nokia Lumia

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia

نوکیا لومیا آیکون را در اواسط سال جاری با طراحی عالی با جنس پلی کربنات به طور خاصی طراحی کرد اما بعد از مدتی برادر خودش یعنی لومیا ۹۳۰ را با ویژگی های بهتری معرفی کرد بعد از آن نیز لومیا ۸۳۰ تلفنی با مشخصات بالا ولی از نظر قیمت در بازار مقرون به صرفه ترین گوشی بود . لومیا ۸۳۰ با قراداد ۲ ساله با شرکت مخابراتی AT&T به قیمت ۱۰۰ دلار در دسترس عموم بود و بدون قرارداد حدود ۴۰۰ دلار قیمت داشت. نوکیا لومیا ۸۳۰ قاب آلومینیومی از جنس پلی کربنات و با دوربین معروف PureView همراه است ما امروز به بررسی تخصصی نوکیا لومیا ۸۳۰ Nokia Lumia زیبا می پردازیم با ویندومگ همراه باشید.

نکات مثبت

  • قاب آلومینیومی جامد
  • دوربین چشمگیر و تثبیت کننده تصاویر در دوربین عقب
  • عملکرد خوب و روان

نکات منفی

  • سخت افزار ضعیف نسبت به دیگر پرچمداران لومیا به خاطر کاهش قیمت
  • دوربین جلو ضعیف
  • تعادل رنگ سفید ندارد (هر چند در به روز رسانی آتی به اپدیت دنیم این مشکلات رفع خواهد شد)

سخت افزار لومیا ۸۳۰

بررسی-تخصصی-نوکیا-لومیا-830-Nokia-Lumia-(9)

این دستگاه به لطف فریم آلومینیومی و پنل پشتی خود که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده و اندکی انحنا دارد شباهت بسیاری با پرچمدار این شرکت یعنی لومیا ۹۳۰ در ذهن تداعی می‌کند. ابعاد ۱۳۹٫۴ در ۷۰٫۷ در ۸٫۵ میلی‌متر و با وزن ۱۵۰ گرم که ۱۷ گرم سبک تر از برادر بزرگ خودش یعنی لومیا ۹۳۰ است. لومیا ۸۳۰  با طراحی مستطیلی با گوشه‌های مدور است که فریم فلزی جذابی گوشه‌های آن را در بر گرفته است قاب فلزی در جلو توسط گوریلا گلس ۳ که کمی بالاتر از بدنه آلومینیومی قرار گرفته است محافظت می شود.

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia

پورت ها و دکمه در لومیا ۸۳۰ به استاندارد دکمه های لومیا های قبلی که ساخته شده اند قرار گرفته است . دکمه تنظیم صدا در نزدیکی بالا سمت راست و یک دکمه روشن و خاموش کردن صفحه نمایش در وسط و یک دکمه برای فعال کردن برنامه دوربین در پایین قرار گرفته است چک هدفون در بال و نکته جالب محل قرارگیری پورت USB در بالای گوشی در کنار جک هدفون است (که برخلاف اکثر گوشی های لومیا در پایین قرار داشت)

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia

قابل توجه ترین ویژگی در پشت گوشی است ماژول دوربین PureView که مایکروسافت در طراحی این قسمت از دوربین لومیا ۱۰۲۰ الگو گرفته است پانل سیاه رنگ و دایره ای آن ما را به یاد دوربین قدرتمند لومیا ۱۰۲۰ می اندازد .

دوربین لومیا ۸۳۰ ، ۱۰ مگاپیکسلی و همراه با فلش LED که بازهم الهام گرفته شده از دوربین لومیا ۱۰۲۰ است اما با تجهیزات نسبتا کم تر و کوچکتر و برجسته تر از لومیا ۱۰۲۰!

صفحه‌نمایش ۵ اینچی لومیا ۸۳۰ دارای رزولوشن ۷۲۰p یا ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بوده و از این نظر پشت سر لومیا ۹۳۰ با رزولوشن تمام اچ‌دی ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل قرار می‌گیرد و صفحه نمایش آن به حای استفاده از

AMOLED  از ال سی دی IPS استفاده شده است و دلیل استفاده از آن به خاطر کم کردن قیمت نهایی این گوشی است . اما با این حال وضوح رنگ ها در لومیا ۸۳۰ بسیار شفاف و رنگ های دقیق  و با زاویه دید خوب در بسیاری از جهات بود.

نرم افزار لومیا ۸۳۰

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia

پیشرفت های اخیر در سیستم عامل ویندوزفون و ارائه تلفن همراه توسط مایکروسافت به طوری بوده است که جاپای خود را در کنار سیستم عامل آندروید و IOS می گذارد ویندوزفون ۸٫۱ شامل پشتیبانی از پوشه های زنده در صفحه اصلی گزینه ها و زبان های بیشتر برای دستیار صوتی خود یعنی کورتانا و مرور سریع تر از طریق اینترنت اکسپلور استفاده میکند به علاوه این به روزرسانی های اخیر به نام آپدیت دنیم که بهبود های زیادی در بخش دوربین و گزینه های بیشتر برای صفحه نمایش و فعال سازی کورتانا از طریق صدا در مدل های خاص لومیا (۹۳۰ و ۱۵۲۰) که با گفتن “هی کورتانا ” دستیار صوتی فعال می شود و دیگر ویژگی ها که به قدرت ویندوزفون می افزاید همراه است . شما می توانید در این لینک مشخصات کامل آپدیت دنیم را مشاهد کنید.

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia (1)

اما با این حال ویندوزفون دارای نقص هایی هست از جمله کمبود نرم افزار و بازی برای این پلتفرم ! گوگل با ارائه برنامه های رسمی خود برای خدماتش مانند سرویس جیمیل و یوتیوب در راستای همگام سازی اکوسیستم خود مایکروسافت هم ابزارهای شبیه ای را برای پشتیبانی از ویندوزفون ارائه میدهد اما برنامه هایی هستند که در پلتفرم های آندروید و IOS وحود دارد که هنوز در ویندوزفون وحود ندارد برنامه های نظیر اینستاگرام که در نسخه آزمایشی خود قرار دارد فاقد فیلترهایی است که در سایر پلتفرم ها وحود دارد است. آیا شما می توانید بدون داشتن بعضی از برنامه های رسمی مانند جیمیل یا یوتیوب یا نداشتن اینستاگرام قوی همانند در سایر پلتفرم ها از ویندوزفون استفاده کنید؟ اگرچه ویندوزفون ۸٫۱ یک تنوع جالب در قیاس با اندروید و iOS به شمار می‌رود اما هنوز راه زیادی برای طی کردن در پیش دارد. خوشبختانه با افزایش فروش تلفن‌های هوشمند ویندوز فونی، توسعه دهندگان نیز توجه‌ بیشتری به این پلتفرم می‌کنند و نرم‌افزارهای با کیفیتی برای سیستم عامل موبایل مایکروسافت ارائه شده است با این حال در این زمینه هنوز مایکروسافت به خوبی گوگل و اپل عمل نکرده است. اکنون بسیاری از نام‌های بزرگ را در لیست فروشگاه اپلیکیشن ویندوز فون خواهید دید اما مرکز نرم‌افزاری این پلتفرم تقریبا همیشه آخرین جایی است که اپلیکیشن‌های جدید به آن وارد می‌شوند؛ آن هم اگر در کل برای این پلتفرم ارائه بشوند. در صورتی که شما عاشق این باشید که سرویس‌ها، برنامه‌ها و بازی‌ها را به محض عرضه استفاده کرده و به رقابت با دوستان‌تان بپردازید، به احتمال زیاد ویندوز فون ۸٫۱ شما را راضی نخواهد کرد.

دوربین لومیا ۸۳۰

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia

لومیا ۸۳۰ فقط طراحی آیکون یا لومیا ۹۳۰ را با قیمت پایین تر قرار ندارد. قرار دادن “PureView” در گوشی که با قیمت مقرون به صرفه است تنها اسم آن را به همراه نمی کشد یا در برابر دیگر برادران خودش مانند دوربین ۲۰ مگاپیکسلی لومیا ۹۳۰ یا دوربین ۴۱ مگاپیکسلی لومیا ۱۰۲۰ به رخ کشیدن در مقابل آنها نیست دوربین “PureView” از طریق تثبیت تصویر و همراه با فلش LED خود بهتریت عکس ها را برای شما ثبت خواهد کرد.

دوربین Carl Zeiss بکار رفته در لومیا ۸۳۰ دوربینی با تکنولوژی PureView است که ۱۰ مگاپیکسل قدرت دارد. این دوربین یک فلاش LED نیز همراه دارد. دیافراگم این دوربین F2.2 است که فاصله کانونی آن ۳۵ میلیمتر است. سنسور دوربین نیز ۱٫۳/۴  می باشد. در جریان کنفرانس مایکروسافت مانور بسیار زیادی بر روی دوربین این گوشی داد. خوب لومیاها سابقه خوبی در دوربین دارند. همچنین تکنولوژی PureView امتحان خود را پس داده است. پس با این مشخصات و تفاسیر می توان گفت که دوربین ۱۰ مگاپیکسلی لومیا ۸۳۰ کیفیت، دقت، سرعت و پردازش خارق العاده ای در ثبت خاطرات دارد.

با به روزرسانی ویندوزفون به آپدیت دنیم ویژگی ها و بهبود های زیادی در دوربین به وجود خواهد آمد. کیفیت عکس برای مناسب شدن برای سایت کمتر از حال اصلی شده است. برای باز شدن در اندازه کامل روی آن کلیک کنید.

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia

دوربین لومیا ۸۳۰ قادر است فیلم هایی با کیفت ۱۰۸۰P با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. به گفته مایکروسافت این دوربین هنگام فیلمبرداری نیز قادر است عکس هایی با کیفیت FHD را از فیلم جداگانه ثبت کند. و همچنین با آپدیت لومیا دنیم می توان با کیفیت ۴K فیلم برداری کرد.عملکرد دوربین PureView بسیار خوب است. تصاویر با نویز بسیار کم ضبط می‌شدند و بالانس نور سفید نیز در حالت خودکار بسیار خوب انجام می‌شود.

برخلاف دوربین جلویی ۵MP لومیا ۷۳۰ و ۷۳۵ لومیا ۸۳۰ مجهز به دوربین ۰٫۹MP است که بسیار پایین تر از برادران خودش است اما در برنامه هایی مانند اسکایپ به خوبی انجام وظیفه می کند . بازهم خاطر نشان می شوم که دوربین لومیا ۸۳۰ در برابر برادران لومیا ۹۳۰ و ۱۰۲۰ یا ۱۵۲۰ حرفی برای گفتن ندارد اما این گوشی با قیمت کمش و مقرون به صرفه بودنش بهترین دوربین را در اختیار خودش دارد.

عملکرد و عمر باتری لومیا ۸۳۰

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 830 Nokia Lumia (1)

لومیا ۸۳۰ با پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای از نوع Snapdragon 400 که بر روی فرکانس کاری ۱٫۲ گیگاهرتز و با ۱GB رم همراه است در خود جا داده است.درست است که لومیا ۸۳۰ با سخت افزار نسبتا ضعیفی همراه است اما با وجود ویندوز ۸٫۱ که به روانی بر روی سخت افزارهای ضعیف هم کار می کند نمی تواند بد باشد به خصوص در تجربه وب گردی  با صفحه نمایش ۵ اینچی خود می تواند بهترین باشد.

اما در انجام بعضی از بازی ها مثل  Asphalt 8 ضعیف بودن سخت افزار کاملا به چشم می آید که با افت شدید فریم نه تنها در این بازی در بازی های سنگین دیگر نیز این مشکل به وجود می آید.

لومیا ۸۳۰ به یک باتری ۲,۲۰۰mAh مجهز شده است که با مشاهده فیلم های HD در حالی که برنامه هایی مانند ایمیل ها ، فیس بوک یا توئیتر در پس زمینه در حال اجرا باشد از نظر مایکروسافت ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه عمر باتری است و در حالت عادی ۲ روز می توان از آن استفاده کرد .

تماس های صوتی بدون کمترین نویزی صورت می گیرد و بلندگوهای با کیفیت بالا در هنگام پخش موزیک بهترین تجربه را برای شما فراهم می آورد.

به طور کلی اگر بازی کردن برای شما مهم است باید به دنبال گزینه بهتری باشید اما همه چی بازی کردن نیست و این گوشی نسبت به قیمت امکانات خوبی در خودش دارد.

مقایسه لومیا ۸۳۰ با دیگر رقبا

بررسی-تخصصی-نوکیا-لومیا-830-Nokia-Lumia-(9)

اگر بخواهیم از لحاظ قیمت و امکانات این گوشی را با گوشی های دیگر مقایسه کنیم، باید ان را به دو ناحیه داخل و خارج از کشور تقسیم کنیم چون وضع بازار ایران واقعا تفاوت فاحشی با بازار جهانی دارد. لومیا ۸۳۰ در ۷ نوامبر با قراداد ۲ساله با شرکت مخابراتی AT&T به قیمت ۱۰۰ دلار در دسترس عموم بقرار گرفت و بدون قرارداد حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد. امکانات جانبی نیز از جمله Fitbit Flex و… این گوشی را با ایفون ۵ در رقابت میگذارد که اگر بانک نرم افزار غنی اپل را در نظر نگیریم میتوانید براحتی لومیا ۸۳۰ را انتخاب کنید.

البته همانطور که گفته شد این گوشی با اینکه از لحاظ قیمت در کشور های خارجی خیلی مناسب تر فروخته میشود ولی فعلا در ایران گرانتر از ارزش جهانی است و نمیتوان از لحاظ قیمت در بازار ایران ان را با دیگر گوشی ها زیاد مقایسه کرد. ولی بطور کلی این گوشی در مقایسه با گوشی های هم رده خود برتری های زیادی دارد و در واقع اگر دوربین و رم ان را کمی بالا ببریم با یک پرچمدار واقعی تفاوتی ندارد. لومیا ۸۳۰ یک میان رده است که لباسی از ویژگی های گوشی های پرچمدار را بهمراه دارد.

9 نظرات
  1. امیر طالشی کاربر می گوید

    سلام اقای اکبری…با گوشی های بدون گارانتی هم میشه از اپ استور مایکرو سافت نرم افزار دانلود کرد؟

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      سلام
      بله میشه
      استفاده از گوشی هیچ ربطی به گارانتی نداره

  2. امیر طالشی کاربر می گوید

    سلام اقای اکبری عزیز..لومیا ۷۳۰ من باطریش مشکل پیدا کرده..خود به خود بدون اینکه استفاده زیادی کنم یه درصد یه درصد کم میشه..تو حالت تک سیم کارته.تو بک گراندم نمیزارم برنامه ای فعال بمونه.یه بار هارد ریست کردم اما مشکل پا برجاست..دیتا خاموشه.کورتانا رو هم خاموش کردم باز هم بی فایده بود.نور رو حالت اتوماتیکه.دیگه نمیدونم باید چیکار کنم.روز اولم خوب شارژش کردم….یه جا خوندم باید به مایکروسافت فیدبک بدم شاید با یه اپدیت حل بشه..اون روش رو اگه میشه بهم یاد بدبد..خیلی خیلی ممنون

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      سلام
      تو قسمت تنظیمات برید و گزینه های تنظیمات رو درست کنید و قسمت هایی که استفاده از اینترنت یا … دارند رو خاموش کنید(تو بخش اموزش, اموزش تنظیمات ویندوز فون) خیلی از نکات اونجا گفته شده که باعث کاهش مصرف باتری میشه, اگه اونا رو دقیق بخونید و پیاده شون کنید مصرف باتری تون خیلی کم میشه

  3. امیر طالشی کاربر می گوید

    سلام..چرا کسی به ویندوز فن بها نمیده؟؟؟؟؟الان رفتم تو سایت ایرانسل واسه دریافت تنظیمات اینترنت بصورت دستی..اما همه سیستم عاملا هستن جز ویندوز ۸٫۱…..آقای اکبری چجوری میشه تنظیمات دستی رو وارد کرد؟تو قسمتcelluar+sim که میرم گزینه ای واسه ساخت apn جدید ندارم..خودش یه apn irancell داره که نمیشه تغییرش داد..چیکار باید کرد؟

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      سلام
      چون فعلا نا اشناست برای بقیه
      شما الان برو تو اینترنت و یه جستجو بکن ببین چیزی باز میشه؟(قبلش دیتا رو روشن کن)

  4. حمید کاربر می گوید

    سلام..ببخشید به نظرتون مشکلی پیش نمیاد از کاناداlumia 830بیارم تو ایران استفاده کنم.پشیمون نشم یه وقت؟نظرتون چیه؟خواهشا راهنمایی کنید پیشاپیش ممنون از همه شما عزیزان

    1. علی اکبری کاربر می گوید

      سلام
      اگر تحت اپراتور باشه نه
      خیلی هم خوبه

  5. کیهان کاربر می گوید

    سلام.میخوام lumia 830 بخرم.اما فهمیدم خیلیا برای دوربین گوشیشون مشکل پیش اومده و تولید این گوشی هم متوقف شده.خیلی شک دارم.لطفا راهنمایی کنین.مرسی.

ارسال یک پاسخ

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept